رقبای شما، با وجود آزاردهنده بودن، البته منبع عالی اطلاعات هستند. از آنها متنفر نباشید، از رقبای خود استفاده کنید – آنها به شما کمک می کنند رتبه بالاتری کسب کنید. 

این مقاله هوش رقابتی سئو (CI) را به شما آموزش می دهد . شما یاد خواهید گرفت که چگونه رقبای SERP خود را پیدا کنید، آنها را تجزیه و تحلیل کنید و از دانش به دست آمده برای توسعه یک استراتژی سئو موثر استفاده کنید.   

ابزارهایی که در این راهنما مورد استفاده قرار خواهند گرفت: 

  • ردیاب رتبه 
  • SEO SpyGlass 
  • حسابرس وب سایت 
  • وب مشابه.  

مراحل انجام تحقیقات رقابتی سئو

رقبای SERP خود را پیدا کنید 

قانونی که باید به خاطر بسپارید: رقبای خاص شما با رقبای SERP شما یکسان نیستند.  

اولین ها رقبای شما در دنیای واقعی هستند، در حالی که دومی ها رقبای شما در گوگل، بینگ، یاهو و غیره هستند.  

همیشه اینطور نیست که آنها همان بچه ها باشند.  

مطمئناً رقبای مستقیم شما جزو رقبای جستجوی شما خواهند بود. با این حال، افراد دیگری نیز وجود خواهند داشت – کسانی که کلمات کلیدی مشابهی را هدف قرار می دهند اما محصول یا خدمات مشابه/مشابهی را ارائه نمی دهند.  

30 بهترین ابزار سئو که بازاریابان باید در سال 2022 بدانند

تصور کنید که صاحب یک کلینیک دندانپزشکی هستید. رقبای اصلی شما سایر کلینیک های دندانپزشکی (مستقیم) و احتمالاً داروخانه هایی خواهند بود که قرص های دندان درد و سایر محصولات مراقبت از دندان (غیر مستقیم) را می فروشند. رقبای SERP شما ممکن است شامل برخی از آن موارد خاص به علاوه وبلاگ های دندانپزشکان، مجلات و نشریات خبری دندانپزشکی، فروشگاه های ابزار دندانپزشکی و غیره باشند.

شما می توانید با وارد کردن کلمات کلیدی اولیه خود یکی یکی در نوار جستجو و جستجوی SERP ها، تمام رقبای SERP خود را به صورت دستی پیدا کنید. کسانی که در نتایج جستجو بالاتر از شما هستند رقبای شما هستند.   

یک گزینه بسیار سریعتر استفاده از ابزاری مانند Rank Tracker است. این یک ابزار ردیابی کلمات کلیدی است که می تواند به شما در انجام تحقیقات جامع رقبای سئو کمک کند.  

Rank Tracker را راه اندازی کنید، به Competitor Research > Domain Competitors بروید و URL دامنه خود را تایپ کنید. 

این ابزار وب سایت هایی را به شما نشان می دهد که بیشترین تعداد کلمات کلیدی را با شما تلاقی می کنند. اینها رقبای جستجوی شما هستند.

ردیاب رتبه

یافتن رقبای سئو با Rank Tracker

یک راه دیگر برای بررسی رقبای SERP خود این است که به Target Keywords > Rank Tracking بروید ، روی کلمه کلیدی کلیک کنید و به تب جزئیات SERP بروید.

جزئیات SERP با ردیاب رتبهبررسی جزئیات SERP با Rank Tracker

این برگه 10 صفحه برتر SERP برای یک کلمه کلیدی مشخص و همچنین نحوه تغییر موقعیت این صفحات با گذشت زمان را به شما نشان می دهد.

نحوه استفاده از این دانش 

در تئوری، شما می توانید از هر یک از رقبای SERP خود پیشی بگیرید. با این حال، هر یک از آنها ارزش رقابت با آنها را ندارند.  

اگر این سایت‌های ویکی‌پدیا، آمازون، اتسی یا سایر سایت‌های بزرگ هستند که از شما بالاتر هستند، ممکن است بهترین ایده نباشد که آنها را شکست دهید، به خصوص اگر وب‌سایت شما نسبتاً کوچک باشد. پیشی گرفتن از این غول ها زمان، تلاش و پول زیادی برای شما در بر خواهد داشت. 

در عوض، من پیشنهاد می‌کنم بر روی رقبای تمرکز کنید که بتوانید در کوتاه‌مدت به آنها برسید. برای این کار باید مراحل زیر را طی کنید.  

61 آمار شگفت انگیز بازاریابی که باید در سال 2022 جستجو کنید

شدت رقابت را تخمین بزنید 

اکنون شما لیستی از رقبای واقعی سئوی خود را دارید و آماده هستید تا بدانید چقدر در نتایج جستجو عملکرد خوبی دارند. این به شما کمک می کند تا تخمین بزنید که برای رقابت با آنها چقدر منابع لازم است.  

راه های زیادی برای دیدن اینکه رقبای SERP شما چقدر خوب هستند وجود دارد، اما برای شروع، اجازه دهید نقاط قوت دامنه رقبا را بررسی کنیم .  

این چیزی نیست که بتوانید به صورت دستی محاسبه کنید، بنابراین به ابزارهای سئوی خاصی نیاز دارید. مسئله این است که هر کدام از آنها قدرت دامنه را متفاوت محاسبه می کنند. نام متریک نیز متفاوت است: برای Ahrefs رتبه دامنه، برای Moz Domain Authority، برای SEO PowerSuite قدرت دامنه است. 

با این حال، ماهیت آنها تقریباً یکسان است – این معیارها نشان می دهد که چقدر احتمال دارد یک سایت در نتایج جستجو رتبه بالایی داشته باشد. 

اجازه دهید به ابزارهای دیگر سوئیچ نکنیم و به استفاده از Rank Tracker ادامه دهیم. بخش Domain Strength را باز کنید و رقبای مورد نظر خود را برای تجزیه و تحلیل مشخص کنید. 

انتخاب رقبا برای تجزیه و تحلیل قدرت دامنهانتخاب رقبا برای تجزیه و تحلیل قدرت دامنه

این ابزار امتیازات قدرت دامنه را برای مقایسه شما نشان می دهد. 

تجزیه و تحلیل قدرت دامنه با Rank Tracker 

تجزیه و تحلیل قدرت دامنه با Rank Tracker 

نحوه استفاده از این دانش 

هر چه تفاوت بین شما و رقبایتان بیشتر باشد، هم سطح شدن با آنها برای شما سخت تر خواهد بود. بنابراین، عاقلانه است که روی نزدیکترین رقبای تمرکز کنید که قدرت دامنه آنها در مقایسه با شما زیاد نیست. رسیدن به آنها برای شما بسیار آسان تر است. 

ترافیک ارگانیک رقبا را مطالعه کنید  

بیایید اکنون به ترافیک ارگانیک رقبای شما نگاه کنیم. این به شما ایده می دهد که مخاطبان آنها چقدر زیاد است، ترافیک رقبای شما چقدر رشد می کند یا کاهش می یابد، و به طور کلی چه تجربه کاربری ارائه می دهند. 

بیایید از Similarweb برای این نوع تحلیل استفاده کنیم. این ابزار تمام جزئیات ترافیک شما و رقبایتان را ارائه می دهد: کل بازدیدها، توزیع دستگاه، ترافیک و تعامل در طول زمان، کانال های ترافیک و غیره.  

به کانال های کسب > سئو > تجزیه و تحلیل رقابتی SEO > نمای کلی بروید و URL رقبای خود را وارد کنید. شما تمام جزئیات ریز و درشت ترافیک آنها را خواهید دید.  

تجزیه و تحلیل ترافیک رقبا با Similarweb  

تجزیه و تحلیل ترافیک رقبا با Similarweb  

به عنوان نقطه شروع، کافی است تصویر بزرگتری از استراتژی های سئو و بازاریابی رقبای خود داشته باشید. 

نحوه استفاده از این دانش 

ممکن است از همه بینش هایی که به دست می آورید غرق شوید. بنابراین، من سعی کردم به نتایج کلیدی که باید به آنها برسید اشاره کنم: 

  • ببینید رقبای شما چقدر ترافیک دارند تا بفهمید چقدر از شما عقب هستید. 
  • ردیابی کنید که چگونه ترافیک رقبا در طول زمان افزایش می‌یابد تا بعداً آن را با کلمات کلیدی و استراتژی‌های بک لینک، کمپین‌های PPC و سایر تاکتیک‌های SEO و بازاریابی مرتبط کنید. 
  • منابع اصلی ترافیک رقبای خود را مشاهده کنید تا بیشتر روی این منابع تمرکز کنید.   
  • بررسی کنید که بازدیدکنندگان از چه دستگاه‌هایی (موبایل یا دسکتاپ) برای تصمیم‌گیری درباره نحوه ایجاد و نمایش محتوا استفاده می‌کنند، به عنوان مثال، اگر هنوز این کار را نکرده‌اید، ممکن است تصمیم بگیرید که سایت خود را برای موبایل پاسخگو کنید.  
  • جغرافیا و جمعیت مخاطبان آنها را کشف کنید. این به آگاهی TA ​​شما کمک می کند، به عنوان مثال، ممکن است سایت خود را به زبان های جدید ترجمه کنید.  
  • طول جلسه و صفحات در هر جلسه معیارهای داده را پیگیری کنید تا متوجه شوید که بازدیدکنندگان رقبای شما چقدر درگیر هستند، که ممکن است به تمایز الگوهای محتوا، سبک ارتباطی و ساختار سایت اشاره داشته باشد که ممکن است شما آن را به عهده بگیرید. 

پس از اتمام تحلیل ترافیک، بیایید کلمات کلیدی رقبا را مطالعه کنیم.  

تشخیص شکاف کلمات کلیدی  

بیایید کلمات کلیدی را جستجو کنیم که رقبای شما برای آنها رتبه بندی کرده اند و شما رتبه بندی نکرده اید. این فرصت از دست رفته شماست، پس مهم است.  

برای آن، ما به تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی نیاز داریم. بدون آن، شما نمی توانید تحقیقات کلمه کلیدی خود را کامل کنید و محتوای خود را به طور موثر بهینه کنید. 

من توصیه می کنم از روش تحقیق شکاف کلمات کلیدی Rank Tracker در اینجا استفاده کنید. به جستجوی کلمات کلیدی > شکاف کلمات کلیدی بروید ، حداکثر 5 رقیب را وارد کنید و به ابزار اجازه دهید کلمات کلیدی منحصر به فرد آنها را جمع آوری کند. 

تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با RankTracker  تجزیه و تحلیل شکاف کلمات کلیدی با RankTracker  

نحوه استفاده از این دانش 

پس از شناسایی کلمات کلیدی که از دست داده اید، باید از آنها استفاده کنید.  

با این حال، فراموش نکنید که قبل از بهینه سازی هر قسمت از محتوای خود برای کلمات کلیدی جدید، بررسی کنید که چقدر رقابتی هستند. 

ارزش این را دارد که کلمات کلیدی را با رقابت نه عالی اما متوسط ​​انتخاب کنید – موفقیت با آنها آسان تر است.  

هنگامی که بهترین کلمات کلیدی را پیدا کردید، می توانید محتوای جدید بهینه سازی شده برای آنها ایجاد کنید یا صفحات موجود خود را بهینه کنید.    

5 روشی که به شما کمک می کند تا سرنخ های ورودی بیشتری را پرورش دهید

تجزیه و تحلیل TF-IDF را انجام دهید 

تجزیه و تحلیل TF-IDF (فرکانس معکوس فرکانس سند) روشی اضافی برای بهتر کردن محتوای شما با کلمات کلیدی مناسبی است که رقبای برتر شما استفاده می کنند. این نشان می دهد که یک کلمه کلیدی چقدر به یک صفحه یا مجموعه ای از صفحات مرتبط است.

در مورد ما، این معیار نشان می دهد که چه تعداد از رقبای برتر از یک کلمه کلیدی و چند وقت یکبار استفاده می کنند.

اضافه کردن این کلمات کلیدی به محتوای خود بدیهی است که به شما در رتبه بندی بهتر کمک می کند.

برای آن تحلیل، اجازه دهید با Rank Tracker ادامه دهیم. به جستجوی کلمات کلیدی > TF-IDF Explorer بروید ، چند کلیدواژه اصلی خود را وارد کنید و فهرست کاملی از اصطلاحات و معیارهای اصلی آنها را دریافت کنید.  

تجزیه و تحلیل TF-IDF با Rank Tracker 

تجزیه و تحلیل TF-IDF با Rank Tracker 

نحوه استفاده از این دانش 

هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای محتوای خود، به معیارهای سئو اضافی و عقل سلیم توجه کنید. کپی کردن کورکورانه و چسباندن تمام کلمات کلیدی تازه یافت شده در صفحات شما به سختی نتیجه ای به همراه خواهد داشت.  

کلمات کلیدی PPC رقبا را تجزیه و تحلیل کنید 

دانستن اینکه رقبای شما از چه کلمات کلیدی در تبلیغات پولی خود استفاده می کنند بسیار مهم است، زیرا این اطلاعات به شما کمک می کند کمپین های تبلیغاتی خود را تنظیم کنید و ایده های جدید PPC را برای وب سایت خود پیدا کنید. 

بیایید به Similarweb برگردیم. به کانال های Acquisition> Paid Search بروید و URL رقیب خود را وارد کنید. این ابزار با مجموعه ای از داده های مفید PPC برای بررسی از شما استقبال می کند:  

تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی پولی با Similarweb تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی پولی با Similarweb 

نحوه استفاده از این دانش 

اگر رقبای شما برای هدایت ترافیک از یک کلمه کلیدی خاص هزینه می کنند، احتمالا مطمئن هستند که نتیجه خواهد داد. بنابراین می‌توانید برای آن کلمات کلیدی نیز پیشنهاد قیمت بدهید.

با این حال، به خاطر داشته باشید که رقبای شما ممکن است در حال آزمایش باشند، بنابراین عقل سلیم را کنار نگذارید.

علاوه بر این، استفاده از کلمات کلیدی خیلی گران قیمت را در کمپین های تبلیغاتی خود توصیه نمی کنم. این نوع فعالیت ممکن است فقط بودجه تبلیغات شما را از بین ببرد و همچنان هیچ سودی به همراه نداشته باشد. از طرف دیگر، می توانید از کلمات کلیدی پولی رقبا در محتوای ارگانیک معمولی خود استفاده کنید.

به عنوان مثال، می توانید سعی کنید برای پرس و جوی که رقبای شما برای آن تبلیغ می کنند، یک ریچ اسنیپت برنده شوید و ریچ اسنیپت ها در بالای SERP ها ظاهر می شوند.  

علاوه بر این، این کلمات کلیدی پولی می توانند منبع الهام خوبی برای شما در هنگام نوشتن عنوان و توضیحات صفحات شما باشند. 

پروفایل های بک لینک رقبا را تجزیه و تحلیل کنید  

یکی از بهترین راه ها برای بهبود استراتژی بک لینک، جاسوسی از بک لینک های رقبا است.  

توصیه می کنم برای این کار از نرم افزار بک لینک چکر استفاده کنید. این ابزار بک لینک های هر وب سایت را با دقت جمع آوری می کند، آنها را با پروفایل های بک لینک رقبای شما مقایسه می کند و کیفیت لینک های یافت شده را تخمین می زند.  

برای شروع، می توانید یک مقایسه کنار هم انجام دهید ( مقایسه دامنه > خلاصه) : 

مقایسه دامنه توسط SEO SpyGlass مقایسه دامنه توسط SEO SpyGlass 

سپس هر پارامتر را عمیق تر کنید:   تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک با SEO SpyGlass 

تجزیه و تحلیل پروفایل بک لینک با SEO SpyGlass 

نحوه استفاده از این دانش 

اول از همه، تمام سایت های لینک دهنده رقبا منابع بالقوه لینک های ورودی برای شما هستند. به خصوص اگر آن سایت ها به چندین رقیب شما لینک دهند. 

همچنین باید به دامنه‌های قوی‌ای که بک لینک‌های do-follow را ارائه می‌کنند توجه کنید – آنها از PageRank عبور می‌کنند، بنابراین اگر از آنجا بک لینک دریافت کنید، صفحه شما را قوی‌تر می‌کنند.

یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه داشت، بک لینک های شکسته رقبا از منابع ارزشمند است. هنگامی که سایتی را مشاهده می کنید که به یک صفحه ناموجود پیوند می دهد، می توانید با مدیر وب سایت تماس بگیرید و بخواهید لینک خراب رقیب را با لینک معتبر خود جایگزین کنید. 

صفحات برتر رقبا را تجزیه و تحلیل کنید 

بیایید صفحاتی را پیدا کنیم که برای چندین کلمه کلیدی رتبه عالی دارند و ترافیک زیادی را برای رقبای شما به ارمغان می آورند. به آنها صفحات برتر می گویند. 

بهترین راه برای پیدا کردن صفحات برتر افراد استفاده از Rank Tracker است. به Competitor Research > Top Pages بروید و دامنه رقبای خود را وارد کنید.  

تجزیه و تحلیل صفحات برتر رقبا با Rank Tracker تجزیه و تحلیل صفحات برتر رقبا با Rank Tracker 

این ابزار فهرستی از صفحات با بیشترین تعداد بازدید، ارزش ترافیک آنها، تعداد کلمات کلیدی که صفحه برای آنها رتبه بندی می کند، کلمات کلیدی برتر و تعداد زوجی از سایت هایی که به صفحات پیوند دارند ارائه می دهد.  

نحوه استفاده از این دانش 

به عنوان یک قاعده، صفحات بالای رقبای شما مملو از ایده های محتوای جدید برای وب سایت شما هستند، بنابراین می توانید از آنها برای پر کردن شکاف های محتوایی استفاده کنید.

همچنین به نوع محتوایی که برای آنها بهترین کارایی دارد توجه کنید. باید یک گرایش وجود داشته باشد. می توانید از رقبای خود مثال بزنید و محتوای مشابه و در عین حال بهتری ایجاد کنید.  

استراتژی سئو داخلی رقبا را بررسی کنید 

در کنار محتوا و نوع آن، باید به نحوه بهینه سازی صفحات خود برای موتورهای جستجو توسط رقبایتان توجه کنید.  

شما می توانید از WebSite Auditor برای تجزیه و تحلیل سئوی داخلی رقبای خود استفاده کنید. همانطور که ابزار را راه اندازی می کنید، یک پروژه برای وب سایت رقیب ایجاد کنید.

به ساختار سایت > صفحات بروید و به فضای کاری On-page بروید . این ابزار تمام اطلاعات مورد نیاز شما را ارائه می دهد: عنوان، طول عنوان، توضیحات متا و غیره.

تجزیه و تحلیل سئو روی صفحه با حسابرس وب سایت تجزیه و تحلیل سئو روی صفحه با حسابرس وب سایت 

نحوه استفاده از این دانش

مهم نیست که شما یک مبتدی سئو هستید یا یک متخصص با تجربه، توصیه می کنم به موارد زیر توجه کنید: 

  • سبک و طول عناوین و توضیحات متا
  • تعداد کلمات صفحه
  • هر چند وقت یکبار صفحات به روز می شوند 
  • برچسب های alt برای تصاویر، فیلم ها و سایر فایل های رسانه ای
  • وجود داده های ساخت یافته 

از تاکتیک های رقبای خود به عنوان منبع الهام استفاده کنید.

یک نکته: مشترک شوید و رقبای خود را دنبال کنید 

چه راهی بهتر از مشترک شدن در خبرنامه‌های رقبا و دنبال کردن آنها در رسانه‌های اجتماعی؟ 

به شما این امکان را می دهد که ببینید رقبای شما چگونه با مخاطبان خود (که در واقع مال شما هستند) ارتباط برقرار می کنند، قیف های فروش و سبک ارتباط آنها را مطالعه کرده و با آخرین اخبار آنها همراه باشید.  

خلاصه

هوش رقابتی سئو به شما کمک می کند تا در صنعت موفق شوید. تنها کاری که باید انجام دهید این است: 

  • رقبای SERP خود را پیدا کنید 
  • 4 تا 5 را انتخاب کنید که می توانید در آینده نزدیک به آن برسید 
  • ترافیک رقبا را تجزیه و تحلیل کنید 
  • شکاف کلمات کلیدی را پیدا کنید 
  • پروفایل های بک لینک رقبا را بررسی کنید 
  • صفحات برتر آنها را مطالعه کنید 
  • از شیوه های سئوی داخلی رقبای خود الهام بگیرید.  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *