تقاضا برای ویدیوها در چند سال گذشته بسیار افزایش یافته است. تقریباً همه در همه بخش ها از ویدئوها به صورت روزانه استفاده می کنند. بیش از هر زمان دیگری، ویدیوها اکنون بخشی اجتناب ناپذیر از استراتژی بازاریابی مشاغل مختلف هستند. 

انیمیشن و موشن گرافیک دو مورد از رایج ترین رسانه های بازاریابی این روزها برای دستیابی به مخاطبان شما هستند. هر چیزی از یک فیلم Pixar گرفته تا بازخورد ضربه زدن روی دکمه در یک برنامه انیمیشن است. کسب‌وکارها از آن به روش‌های مختلفی مانند ویدیوهای دو بعدی سرگرم‌کننده برای کودکان، توضیح‌دهنده‌ها برای شرکت‌ها یا ویدیوهای محصول استفاده می‌کنند. 

قیف بازاریابی ویدیویی چیست؟ مراحل تبدیل آن چیست؟

اما تعداد کمی از آنها تمایز بین انیمیشن و موشن گرافیک را درک می کنند. انیمیشن یک اصطلاح چتر برای انواع مختلف محتوای بصری است. در عین حال انیمیشن های موشن گرافیک تنها یکی از انواع انیمیشن ها هستند. 

از طریق این وبلاگ تفاوت بین انیمیشن و موشن گرافیک را به شما خواهم گفت تا بتوانید نحوه استفاده بهتر از آنها را در استراتژی بازاریابی خود درک کنید. 

بیا شیرجه بزنیم…

 

انیمیشن v/s موشن گرافیک

قبل از پرداختن به موضوعات فرعی، درک عمیق‌تر انیمیشن به عنوان یک مفهوم حیاتی است. انیمیشن دنباله ای از تصاویر است که هنگام پخش در یک بازه زمانی مشخص، توهم حرکت را ایجاد می کند. 

به طور سنتی، انیمیشن با استفاده از روشی به نام انیمیشن سلولی انجام می شد. ممکن است آن را از فیلم های انیمیشن قدیمی دیزنی مانند پینوکیو، بامبی یا میکی موس به یاد بیاورید. در این روش تصاویر با دست بر روی صفحات سلولوئید شفاف ترسیم و از آنها عکسبرداری می شد. 

اولین فیلم بلند انیمیشنی که با این روش ساخته شد، سفید برفی و هفت کوتوله در سال 1937 بود که حتی با این حجم سنگین تلاش توانستند انیمیشن های روان و زیبایی بسازند، اما استفاده از آنها به سرگرمی و فیلم محدود شد. 

در طی 25 دهه، ابزار و تکنیک‌های مورد استفاده برای ایجاد انیمیشن‌ها چنان تکامل یافتند که درها را برای کاربردهای جدید در بازاریابی، مهندسی، معماری و بسیاری از صنایع دیگر باز کردند. 

انیمیشن به انواع مختلفی که امروزه می بینیم منشعب شد – انیمیشن برداری دو بعدی، انیمیشن سه بعدی ، استاپ موشن، VFX و CGI. موشن گرافیک نیز یکی از این انواع است. 

 

انواع انیمیشن

 

  • انیمیشن کلاسیک

این شکل سنتی انیمیشن است که در آن یک انیماتور به صورت دستی تمام فریم های دنباله ای را با استفاده از لایت برد برای دیدن کاغذ می کشد. استفاده از این فرم به دلیل زمان و تلاشی که برای تکمیل یک پروژه صرف می شود رو به کاهش است. فیلم های انیمیشنی مانند بامبی، سفید برفی و پینوکیو نمونه هایی از این سبک هستند.

 

  • انیمیشن دو بعدی مبتنی بر وکتور

این شکل از انیمیشن به دلیل کارایی که دارد بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این یک انیمیشن برداری کامپیوتری است که اجازه می دهد فریم کلیدی و توئین یک نقاشی واحد را به یک نقاشی دیگر متحرک کنید. در این روش هنرمند ملزم به کشیدن همان نقاشی برای هر فریم نیست.

این باعث صرفه جویی در زمان و تلاش هنرمند می شود بدون اینکه بر خلاقیت و داستان گویی تأثیر بگذارد. تمام کارتون های تلویزیونی امروزی، ویدیوهای توضیحی، اینفوگرافیک ها و غیره با استفاده از این رسانه انیمیشن ساخته می شوند.

 

  • انیمیشن سه بعدی

انیمیشن سه بعدی شکل مدرنی از هنر است که به خاطر واقع گرایی و توانایی دستیابی به تصاویر بصری بسیار شناخته شده است. برخلاف انیمیشن های دو بعدی یا سنتی، طراحی فریم ها لازم نیست. در عوض، مدل‌های چند ضلعی در یک فضای سه‌بعدی ایجاد می‌شوند و از طریق یک دوربین مصنوعی مشاهده می‌شوند و تصوری از دنیای واقعی ایجاد می‌کنند. 

تمام فیلم‌های انیمیشن پرهزینه امروزی با استفاده از این رسانه ساخته می‌شوند. این فرم همچنین در تجسم معماری، مهندسی، طراحی محصول و تبلیغات نیز استفاده می شود. 

 

  • انیمیشن Stop motion

مدل های سفالی به صورت دستی ساخته و متحرک می شوند که در این رسانه فریم به فریم عکس می گیرند. مانند انیمیشن های کلاسیک، زمان و تلاش زیادی را صرف می کند و یک رسانه متداول انیمیشن نیست، اما همچنان رایج است. 

 

انواع موشن گرافیک 

  • ویدیوهای توضیح دهنده

ویدیوهای توضیح دهنده، ویدیوهای انیمیشن دوبعدی کوتاهی هستند که بیشتر برای توضیح یا تبلیغ یک برنامه، نرم افزار، محصول یا خدمات با متحرک سازی متن، اشکال ، نمادها ، تخته سفید، اینفوگرافیک ها و گاهی اوقات کاراکترها ساخته می شوند.

اکثر این ویدیوها نقش بسیار جذاب و خلاقانه ارائه را دارند. این ویدیوها به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. اینها بیشتر انیمیشن های مبتنی بر برداری به سبک مسطح هستند. تمرکز اصلی در این ویدئوها پویایی بدن و بازیگری شخصیت نیست. در عوض نحوه ارائه هر فریم مشخصه اصلی این ویدیوها است. 

 

 

  • ویدئوهای محصول

ویدئوهای محصول ویدئوهای گرافیکی حرکتی سه بعدی هستند. یک محصول به صورت سه بعدی مدل سازی شده و از نظر بصری جذاب ترین شکل ارائه می شود. این ویدیوها ظاهر یک محصول، ویژگی‌ها و عملکرد آن را نشان می‌دهد. 

 

 

  • بررسی های معماری

ویدئوهای راهنما معماری برای اهداف تبلیغاتی و تجسمی استفاده می شود. مدل های معماری به صورت سه بعدی ایجاد می شوند که می توانند برای اهداف طراحی، برنامه ریزی یا اصلاح استفاده شوند. یک دوربین مجازی از طریق این مدل‌ها متحرک می‌شود تا پس از ساخته شدن در دنیای واقعی، معماری چگونه به نظر می‌رسد.   

نحوه ایجاد ریز عکسها: همه آنچه که باید بدانید

 

  • انیمیشن های پزشکی

این فیلم ها برای اهداف آموزشی استفاده می شوند. اینها برای درک موضوعاتی مانند آناتومی، زیست شناسی و سایر علوم پزشکی ارزشمند هستند. اینها با جلوگیری از نیاز به تشریح اغلب این صنعت را بهبود بخشیده اند. 

 

  • تایپوگرافی جنبشی

انیمیشن های مبتنی بر متن را انیمیشن های تایپوگرافی جنبشی می نامند . این فیلم ها این روزها در همه جا استفاده می شود. تبلیغات ،  موزیک ویدیوها، برنامه‌های موبایل و وب‌سایت‌ها همگی از آنها برای تأثیرگذاری بیشتر کلمات و افزودن عناصر هنری استفاده می‌کنند.

این ویدیوها محبوب هستند زیرا مخاطبان اغلب از تکه های بزرگ متن اجتناب می کنند و این انیمیشن ها به اندازه کافی محرک هستند تا توجه بینندگان را به خود جلب کنند. 

 

  • انیمیشن رابط کاربری

انیمیشن UI نحوه واکنش یک عنصر UI پس از تعامل با کاربر است. اینها مهم هستند زیرا به کاربر اطلاع می دهند که عملکرد آنها با موفقیت انجام شده است.

به عنوان مثال، یک دکمه جابجایی پس از یک ضربه یا باز شدن و انقباض برگه‌ها برای نمایش مسیریابی، سبز می‌شود. فقدان این انیمیشن ها اکشن را در مغز کاربر ثبت نمی کند و می تواند برای UX کشنده باشد. بارگذاری انیمیشن ها، ناوبری، نوارهای پیشرفت و … نمونه هایی از این انیمیشن ها هستند. 

 

  • انیمیشن لوگو

هدف از لوگو نشان دادن برندی است که با اشکال و رنگ ها و انیمیشن نشان داده می شود. برای چابکی در یک نام تجاری، می توان از حرکت سریع برای برقراری ارتباط معصومیت یا زنانگی با حرکات ملایم تر مانند محو کردن، دستمال مرطوب، و غیره استفاده کرد. محبوبیت انیمیشن های لوگو در حال افزایش است و چیزی خواهد بود که در اینجا باقی خواهد ماند. 

 

 

  • عناوین و اینفوگرافیک ها

اطلاعات مهم از طریق عناوین منتقل می شود. انیمیشن ها می توانند سلسله مراتبی را در انتقال اطلاعات بر اساس اهمیت آن ایجاد کنند. به عنوان مثال، ابتدا عنوان یا نام یک فیلم و سپس نام کارگردان آن نمایش داده می شود.

به طور مشابه، اینفوگرافیک‌ها در جریان‌های ورزشی از انیمیشن‌ها برای هدایت چشم بیننده استفاده می‌کنند، از جدول امتیازات به امتیاز فعلی و آمار بازیکنان. این حرکات کوچک مخاطب را در زمانی که اکشن زیادی در جریان نیست درگیر می کند. 

 

جمع بندی آن

به طور خلاصه، تمام موشن گرافیک ها انیمیشن هستند، اما همه انیمیشن ها موشن گرافیک نیستند. به طور مشابه، همه انیماتورها یکسان نیستند. یک انیماتور شخصیت نیاز به درک بازیگری، بیان و پویایی بدن دارد. 

در عین حال، یک موشن گرافیست در فیزیک، دینامیک، انیمیشن شکل و متن و غیره برتری دارد. وقتی ویدیوهای شما داستانی را برای مقاصد سرگرمی تعریف می کنند، انیمیشن شخصیتی با کیفیت بالا مورد نیاز است. برای انتقال خلاقانه و چشمگیر اطلاعات، موشن گرافیک این کار را انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *