دلایل افت رتبه گوگل چیست؟

یک آژانس فرآیند سئو را برای شما اجرا می کند. امیدواریم دید وب سایت شما هر ماه افزایش یابد و به تعداد بازدیدکنندگان و مشتریان بیشتری تبدیل شود. متأسفانه یک روز متوجه افت رتبه گوگل می شوید. شما کلیدواژه هایی را که برای کسب و کار شما مهم هستند بررسی می کنید و مشخص می شود که موقعیت آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. دلایل این وضعیت چیست و چگونه باید واکنش نشان دهید؟

چگونه نوسانات دید و ترافیک ارگانیک را تجزیه و تحلیل کنیم؟
قبل از اینکه دلایل کاهش دید وب سایت، موقعیت های گوگل یا ترافیک ارگانیک را مشخص کنید، ابتدا باید نحوه تشخیص مشکل را بیاموزید. اگرچه می توان از ابزارهای متعددی بهره مند شد، اما ما بر روی دو مورد از محبوب ترین آنها تمرکز خواهیم کرد که توسط بسیاری از کارشناسان سئو ضروری هستند.

کنسول جستجوی گوگل

کنسول جستجوی گوگل یک مخزن واقعی دانش است. برای بهره مندی از قابلیت های آن، باید وب سایت خود را به این ابزار اضافه کنید. تعجب می کنید که چگونه آن را انجام دهید؟ ورودی ما را بررسی کنید: چگونه کنسول جستجوی گوگل را تأیید کنیم؟

هنگامی که صفحه شما اضافه شد، وارد تب “نمای کلی” شوید.

اطلاعاتی در مورد تعداد کل کلیک‌ها از نتایج جستجوی ارگانیک، تعداد کل نمایش‌ها، میانگین CTR و میانگین موقعیت در طول زمان خواهید دید. تجزیه و تحلیل داده ها از دوره های زمانی مختلف امکان پذیر است. گوگل راه حل های آماده ای ابداع کرده است که مقایسه نتایج را آسان تر می کند.

روی “تاریخ:” کلیک کنید که در بالای نمودار یافت می شود، و سپس انتخاب کنید که کدام دوره را می خواهید بررسی کنید. می توانید گزینه های مختلفی را در برگه “مقایسه” بیابید.

در حالت زیر، نمودار 3 ماه گذشته و 3 ماه قبل از آن را نشان می دهد.

کنسول جستجوی گوگل قابل اعتمادترین منبع اطلاعات در مورد تغییرات در ترافیک ارگانیک است، بنابراین توصیه می شود با تجزیه و تحلیل داده های موجود در این ابزار شروع کنید. چرا؟ زیرا نتایج دقیقی را نشان می دهد (مستقیماً به صفحه متصل است)، نه اعداد تخمین زده شده (مانند Ahrefs).

Ahrefs

Ahrefs یکی از محبوب ترین ابزارها برای تأیید پروفایل های پیوند است (بخوانید: چگونه Ahrefs می تواند به لینک سازی کمک کند؟). با کمک آن، می توانید داده هایی در مورد مشاهده وب سایت در گوگل نیز به دست آورید.

پس از افزودن وب سایت، اطلاعات زیر را مشاهده خواهید کرد:

روی دامنه کلیک کنید و خواهید دید که چگونه ترافیک ارگانیک و دید برای کلمات کلیدی خاص در طول زمان تغییر کرده است. نمودار داده های همان وب سایت مورد استفاده در تجزیه و تحلیل GSC را نشان می دهد.

آیا Ahrefs منبع قابل اعتمادی از دانش است؟ قطعا. با این حال، ابزار پایگاه خود را بررسی می‌کند و اطلاعات مربوط به قابلیت مشاهده تخمین زده می‌شود. Ahrefs نمی‌تواند به همه داده‌های Google دسترسی داشته باشد، اما همچنان ارزش آن را دارد که اطلاعاتی را که از آن به دست می‌آورید در نظر بگیرید.

دلایل کاهش رتبه گوگل
رایج ترین دلایل افت رتبه گوگل چیست؟ کاهش ناگهانی دید وب سایت یا ترافیک ارگانیک می تواند دلایل متعددی داشته باشد. محبوب ترین آنها عبارتند از:

1. وب سایت در دسترس نیست

هنگامی که برای دسترسی به محصولات یا اطلاعات ضروری در شبکه جستجو می کنید، فرض می کنید که پیوندی که روی آن کلیک می کنید موجود است و الگوریتم موتور جستجو به درستی کار می کند تا محتوای مورد نیاز را به شما ارائه دهد. زمانی که وب‌سایت باز نمی‌شود یا خطا ایجاد می‌کند، مرتباً در رتبه‌بندی Google افت می‌کنیم. ممکن است دلایل مختلفی برای این وضعیت وجود داشته باشد. محبوب ترین آنها عبارتند از:

وب سایت به دلیل به روز رسانی خودکار افزونه در دسترس نیست
صفحه آلوده شده است. به دلیل بدافزار کار نمی کند
سرورهای شرکت میزبان شما برای مدت طولانی قطع شده است، به عنوان مثال. چند روز
سایت به دلیل بیش از حد مجاز حساب شما توسط هاست مسدود شده است
اینها تنها برخی از نمونه ها هستند. البته چنین مشکلی به راحتی قابل تشخیص است. با این حال، اگر در تعطیلات هستید و هیچ کس سایت شما را کنترل نمی کند، می تواند آسیب زیادی به شما وارد کند. ترافیک وب سایت از دست رفته و دید، سوالات مشتریان. وقتی روبات های گوگل متوجه می شوند که وب سایت شما به درستی کار نمی کند، شروع به کاهش دید آن می کنند. اما نگران نباشید – وقتی مشکلات شما حل شد، همه چیز باید به حالت عادی بازگردد.

2. فصلی بودن صنعت شما

صنایع بسیار کمی وجود دارند که در طول سال از محبوبیت مشابهی برخوردار باشند. برای بسیاری از مشاغل، فصل کریسمس اوج فروش را نشان می دهد. صنعت باغبانی در بهار و گردشگری در تابستان بهترین عملکرد را دارند.

در حالی که بازدید موقت از نتایج جستجوی ارگانیک در بسیاری از بخش‌ها آشکار است، اما نمی‌توان آن را هر بار مشاهده کرد. اگر مطمئن نیستید که چه زمانی ممکن است چنین چیزی در کسب و کار شما اتفاق بیفتد، Google Trends را بررسی کنید.

نمودار زیر داده های عبارت «مبلمان باغ» را نشان می دهد. نشان می دهد که این عبارت همیشه در آوریل و می به اوج محبوبیت خود می رسد و از اکتبر تا ژانویه در رتبه پایینی قرار می گیرد. بنابراین، اگر متوجه کاهش ترافیک Google شدید، ممکن است ناشی از تقاضای فعلی برای محصولات باشد.

اگر دامنه شما چند سالی است که فعال بوده است، نوسانات ترافیک ارگانیک را می توان با کمک گوگل آنالیتیکس تشخیص داد. پس از ورود به GA، “Acquisition”، سپس “All Traffic”، “Channels” و از لیست کانال های نمایش داده شده در سمت راست، “Organic Search” را انتخاب کنید.

نمودار زیر مربوط به یک سایت مسافرتی است. همانطور که می بینید، در سال های 2018 و 2019 بیشترین محبوبیت را در ماه های تابستان داشت. اما در سال 2020 چه اتفاقی افتاد؟ دلیل این کم بودن ترافیک چیست؟

خب، این بار، مشکل ناشی از چیزی است که قابل پیش‌بینی نیست – همه‌گیری کرونا. هنگامی که شروع شد، ترافیک به مکان های توریستی حتی 90٪ کاهش یافت. اگرچه ترافیک ارگانیک در سال 2021 2 تا 3 برابر بیشتر از سال قبل است، اما هنوز با بهترین نتایج خود فاصله دارد.

ویروس کرونا به طور قابل توجهی علاقه خرید را در بسیاری از صنایع افزایش داده است، اما بسیاری از بخش ها چندان خوش شانس نبودند.

3. رقبای خطرناک

دید بالای گوگل را نمی توان یک شبه به دست آورد – زمان می برد. به خاطر داشته باشید که شرکت شما تنها بازیگر این صنعت نیست و برخی از رقبای شما در بازار واقعاً رقابتی هستند.

بیایید فرض کنیم که تعداد کمی از شرکت‌ها تصمیم گرفتند خیلی بیشتر از آنچه شما معمولاً انجام می‌دهید روی سئو سرمایه‌گذاری کنند. آنها لینک های با کیفیت بالا به دست می آورند، محتوا را توسعه می دهند و سایت را بهینه می کنند. اگر به طور مساوی درگیر نیستید، باید برای شرایطی آماده باشید که رقبای بازار شما به موقعیت های بالاتر از شما برسند.

بنابراین، آیا سقوط از موقعیت 1 به 3 یا 4 می تواند تغییرات قابل توجهی در ترافیک ارگانیک ایجاد کند؟ البته می تواند.

بیایید دید صفحه را بر اساس موقعیت وب سایت و دستگاه مورد استفاده بازدیدکننده تجزیه و تحلیل کنیم. اگر فرض کنیم که 1000 نفر هر ماه یک عبارت را وارد گوگل کنند، رهبر حدود 400 کلیک دریافت می کند، اما وب سایتی که در رتبه پنجم قرار دارد تنها 26 کلیک می کند. این یک اختلاف بزرگ است.

چه کاری می توانی انجام بدهی؟ رقبای بازار خود را زیر نظر داشته باشید.

بررسی کنید که چگونه پروفایل پیوند آنها مطابق با Ahrefs تغییر می کند. دیده شدن آنها را تجزیه و تحلیل کنید و فعالیت های SEO خود را متوقف نکنید. دید بالا لزوماً به این معنی نیست که شما می توانید روی موفقیت های خود استراحت کنید. مطمئناً همیشه در وب سایت خود کار خواهید کرد.

4. به روز رسانی گوگل

طبق منابع مختلف، گوگل ممکن است هر سال حتی 1000 به روز رسانی الگوریتم را انجام دهد. اکثریت قریب به اتفاق این موارد به‌ویژه قابل توجه نیستند – آنها اغلب اصلاحات ناچیز هستند که تأثیر عمده‌ای بر SERP ها (صفحات نتایج موتور جستجو) ندارند. با این حال، مواردی نیز وجود دارند که باعث خرابی در نتایج جستجو می شوند.

به روز رسانی الگوریتم پنگوئن یکی از تغییرات عمده ای بود که بر بهبود موقعیت وب سایت هایی با نمایه لینک طبیعی و با کیفیت تمرکز داشت. موقعیت صفحاتی که از بک لینک های با کیفیت پایین استفاده می کردند را کاهش داد.

همانطور که احتمالا می دانید، افت چشمگیر در موقعیت های گوگل برای توجه به کاهش ترافیک لازم نیست. کافی است یک وب سایت 2-3 رتبه پایین تر باشد و می تواند تأثیر بسیار منفی بر ترافیک صفحه داشته باشد.

در طول ماه، ممکن است به روز رسانی های متعددی وجود داشته باشد که باعث این وضعیت شود. در چنین شرایطی چه می کنید؟ آژانس سئو تغییرات را تجزیه و تحلیل می کند و اقدامات مربوطه را انجام می دهد. صفحه را با الزامات فعلی تطبیق می دهد تا دید قبلی خود را بازیابی کند.

چگونه می توانید بفهمید که آیا به روز رسانی گوگل وجود دارد یا خیر؟ اگر متوجه ترافیک کمتری شدید، می توانید با استفاده از الگورو دلایل این وضعیت را بررسی کنید. این ابزار بر تغییرات نتایج جستجو نظارت می کند. سبز به این معنی است که یک روز استاندارد است و نوسانات دید ناشی از به‌روزرسانی نیست. با این حال، اگر نوار نارنجی یا قرمز باشد، ممکن است نشان دهنده به روز رسانی الگوریتم گوگل باشد.

گوگل همیشه به‌روزرسانی‌ها را اعلام نمی‌کند. گاهی اوقات قبل یا بعد از اجرا در مورد آنها اطلاع رسانی می کند، اما می تواند اصلاً آنها را ذکر نکند. سپس، بر اساس ابزارهای تخصصی، می توانید استنباط کنید که تغییراتی صورت گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *