هر بازاریاب و تجارتی اهمیت سئو و نیاز به بهینه سازی وب سایت ها را می داند. اما آیا از خود پرسیده اید که موتورهای جستجو چگونه محتوای جدید و به روز شده را می خزند و شناسایی می کنند؟ 

اجازه دهید نقشه سایت را به شما معرفی کنم. به گفته گوگل، نقشه سایت فایلی است که در آن صفحات وب زیرمجموعه سایت خود را فهرست می کنید تا به موتورهای جستجو در مورد چیدمان اطلاعات وب سایت خود آموزش دهید.

در این وبلاگ به شما خواهم گفت که نقشه سایت چیست و چرا اهمیت دارد.  

نقشه های سایت چیست؟

نقشه سایت فایل هایی هستند که حاوی لیستی از تمام صفحات وب سایت شما هستند. این فایل ها به موتورهای جستجو مانند گوگل و یاهو کمک می کنند تا بدانند چه محتوایی در سایت شما موجود است. 

هنگامی که نقشه سایت خود را به موتورهای جستجو ارسال می کنید، آنها می توانند آن را خزیده و محتوای جدیدی را که قبلاً از آن اطلاعی نداشتند شناسایی کنند. به طور کلی نقشه سایت سندی است که حاوی لیستی از صفحات موجود در یک وب سایت است. این به فهرست بندی محتوای سایت شما توسط موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ و یاهو کمک می کند تا دید آنها را بهبود بخشد.

انواع نقشه سایت

علاوه بر ارائه یک عملکرد خاص، انواع مختلفی از نقشه های سایت وجود دارد که هرکدام از آنها در خدمت هدف خاصی هستند و در عین حال اهداف رایج خاصی را نیز برآورده می کنند. نقشه های سایت صرف نظر از فرمت آنها باید دارای پیوندهایی به تمام صفحات کلیدی یک وب سایت باشند. 

آنها همچنین ممکن است حاوی صفحات فرعی باشند که برای پیوند داخلی یا سایر وسایل کمک ناوبری ارزشمند هستند، اما برای مرور خود وب سایت فوراً مفید نیستند. اساسی ترین تمایز بین نقشه های سایت این است که ماهیت آنها HTML یا XML است. 

در مقابل، نقشه سایت XML تنها صفحاتی را مشخص می کند که می خواهید موتورهای جستجو ایندکس کنند، در حالی که نقشه سایت HTML همه اتصالات وب سایت شما را فهرست می کند.

نقشه سایت HTML

ناوبری وب سایت با استفاده از نقشه سایت HTML که باید در یک فایل an.xml نگهداری شود، آسان تر می شود. با کمک یک نقشه سایت HTML، موتورهای جستجو ممکن است در مورد محتوای وب سایت شما اطلاعات کسب کنند. موتورهای جستجوی اصلی از جمله گوگل و بینگ از این فایل برای خزیدن در وب سایت شما و کشف صفحات، عکس ها و سایر مطالب جدید استفاده می کنند. 

از آنجایی که این قالب استانداردی است که توسط خزنده‌های وب موتورهای جستجو استفاده می‌شود، نقشه‌های سایت XML بیشترین استفاده را برای نقشه‌های سایت دارند. اگر می خواهید یک سایت HTML ایجاد کنید، می توانید از هر یک از چندین ابزار رایگان موجود استفاده کنید.

نقشه سایت XML

این یک فایل HTML است که حاوی پیوندهایی به صفحات دیگر در وب سایت شما است و به عنوان نقشه سایت XML شناخته می شود. این ممکن است یک روش فوق‌العاده برای موتورهای جستجو برای خزیدن در سایت شما و همچنین راهی عالی برای کاربران شما باشد تا اطلاعاتی را که به دنبال آن هستند در وب سایت شما پیدا کنند. 

بهینه سازی موتور جستجو (SEO) به شدت به نقشه سایت XML متکی است. ایندکس صحیح سایت شما را برای موتورهای جستجو آسان تر می کند و به آن اجازه می دهد در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشد .

سایر نقشه های سایت

به غیر از این دو شکل اصلی نقشه سایت، سه نوع دیگر از نقشه سایت وجود دارد که به شرح زیر است:

  • نقشه سایت ویدیویی: این نوع خاصی از نقشه سایت است که برای کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوای ویدیویی در سایت شما استفاده می شود.
  • نقشه سایت خبری: این نوع خاصی از نقشه سایت است که برای کمک به موتورهای جستجو در یافتن مطالب در وب‌سایت‌هایی که مجاز به درج در Google News هستند، استفاده می‌شود.
  • نقشه سایت تصویر: این نقشه سایت ابزاری است که به ویژه برای کمک به موتورهای جستجو در یافتن تمام عکس های ارسال شده در وب سایت شما طراحی شده است.

مزایای نقشه سایت

  • صفحات کلیدی خود را قابل مشاهده کنید

صفحات کلیدی شما مهم هستند و نباید پنهان بمانند. نقشه سایت می تواند در آنجا به شما کمک کند! گنجاندن صفحات کلیدی وب سایت خود در نقشه سایت و توزیع آن در موتورهای جستجو باعث می شود که صفحات شما توسط موتورهای جستجو پیدا و خزیده شوند.

  • در ناوبری وب سایت کمک می کند

نقشه سایت برای بازدیدکنندگان مفید است، زیرا به عنوان ناوبری اضافی عمل می کند و به آنها اجازه می دهد تا آنچه را که مخاطب به دنبال آن است سریعتر از بدون نقشه پیدا کنند. همچنین نقشه سایت ممکن است مرور کل ساختار وب سایت شما را برای خزنده ها آسان تر کند.

  • ترافیک وب سایت را بهبود می بخشد

نقشه سایت شما تمام اطلاعات صفحات وب سایت شما را در یک مکان به مخاطبان شما نشان می دهد. بنابراین، مخاطبان شما که می خواهند محصولات و خدمات جدید شما را بخرند، به راحتی می توانند آنها را پیدا کنند. به این ترتیب نقشه های سایت می توانند ترافیک بیشتری را به وب سایت شما وارد کنند.

  • جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری

محتوای تکراری می تواند موتور جستجو را سردرگم کند و باید از آن اجتناب کرد. فرض کنید موتورهای جستجو نتوانند بین دو URL تمایز قائل شوند و بفهمند کدام یک اصلی است. در این صورت، ممکن است به نقشه سایت مراجعه کند، که فقط به نسخه اصلی صفحه اشاره می کند.

اهمیت نقشه سایت

نقشه های سایت برای بهینه سازی موتورهای جستجو حیاتی هستند. به گفته گوگل، استفاده از نقشه سایت به موتورهای جستجو این امکان را می دهد که سایت شما را با کارایی بیشتری بخزند و مطالب شما را سریعتر ایندکس کنند. این می تواند به شما در بهبود رتبه بندی و افزایش شانس خود برای کشف آنلاین کمک کند.

نقشه های سایت با ارائه لیستی جامع از تمام صفحات و دایرکتوری ها در یک وب سایت و همچنین اطلاعات مربوط به ارتباط نسبی آنها با یکدیگر به عنکبوت های موتورهای جستجو کار می کنند. آنها همچنین برای کاربران مفید هستند زیرا مکان دقیق صفحه را به آنها می گویند که در آن می توانند محتوای مورد نظر خود را پیدا کنند. در نتیجه، ارائه نقشه سایت در وب سایت خود بسیار مهم است.

چه صفحاتی را باید در نقشه سایت قرار دهید؟

یک روش ساده برای تعیین اینکه کدام صفحات باید در نقشه سایت شما گنجانده شود وجود دارد. ارزش URL برای یک شخص با ارتباط آن تعیین می شود. اگر اینطور نیست، نباید در آن گنجانده شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد که موتورهای جستجو URL را ایندکس نکنند حتی اگر آن را از نقشه سایت XML خود حذف کنید. آنها می توانند هر URL که از طریق پیوندها قابل دسترسی است را فهرست کنند. به منظور جلوگیری از این اتفاق، باید یک برچسب “no-index” و “follow” به URL اضافه کنید تا از ایندکس شدن آن توسط موتور جستجو جلوگیری کنید.

نتیجه گیری

در این وبلاگ با شما به اشتراک گذاشتم که نقشه سایت چیست، انواع، مزایا و اهمیت آن چیست. من همچنین به نحوه شناسایی صفحاتی که باید در نقشه سایت شما گنجانده شوند اشاره کرده ام. 

نقشه سایت ممکن است برای برخی به عنوان یک کار زائد دیده شود، در حالی که برای برخی دیگر نیاز مطلق است. برای اینکه یک وب سایت موفق باشد، باید نقشه سایتی داشته باشد که با هدف شرکت طراحی شده باشد. همچنین، این ما را به این نتیجه می رساند که نقشه سایت بخش مهمی از سئو است. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *